الفبا: صورت های مالی شش ماهه خودروسازان یکی پس از دیگری منتشر شد و زیان های گزارش شده در آن ها به مذاق سهامداران خوش نیامد.

به گزارش الفبا، زیان به دست آمده در دوره مذکور نیاز به بررسی های دقیق تر و جست و جوی علت در سیاست های کلان اقتصادی دارد. عدم اجازه افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت پس از نوسانات شدید نرخ ارز اصلی ترین دلیلی است که می تواند زیان های سنگین خودرویی ها را به ارمغان آروده باشد.

صورت­ های مالی شش ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ برای شرکت ایران خودرو زیان خیره کننده ۱۶۷ تومانی و برای گروه سایپا زیان ۴۳ تومانی را گزارش کرده است. این رقم برای فعالان بازار سرمایه و سهامداران غیرمنتظره بود چرا که هر دو شرکت با توان تولیدی برابر قادر به ساخت سود در دروه مشابه سال قبل بوده اند. زیان ده شدن خودرویی ­ها را می ­توان در ابعاد مختلف بررسی نمود و منشاء شکل گیری آن را در آغاز تحریم ­های آمریکا و نوسانات دلاری جست و جو کرد.

سخنرانی دونالد ترامپ درخصوص خروج از برجام و آغاز تحریم ­های آمریکا علیه ایران، شوک­ های اقتصادی برای بازارهای مختلف پدید آورد که دور از انتظار نبود؛ نهایتا با اعلام خروج رسمی ایالات متحده از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت (هشتم مه) روابط تجاری ایران با دیگر کشورها وارد فاز جدید خود شد. این موضوع بعد از امضای معاهده برجام، شوک گسترده ­ای برای بازار ایران به دنبال داشت.که گام اول آن با خروج شرکت ­ها از ایران در صنایع مختلف آغاز گردید و موازی با خروج شرکت ­ها التهابات در بازار داخلی روند شکل گیری این شوک را تشدید نمود. بازار دلار که روند نوسانی آن از دی ماه ۱۳۹۶ بعد از یک دوره با ثبات آغاز شده بود، در این برهه زمانی دچار شوک شد و همراه با دیگر تحولات بیان شده، تبعات سنگینی را برای بازارهای مختلف در برداشت که همراه با سیاست ­های سرکوب کننده شورای رقابت برای خودروسازان شرایط نابسامان بازار را نابسمان تر نمود.

صنعت خودرو ایران که بخش عظیمی از تولیدات آن وابسته به رابطه با همتایان خارجی است شوک ­های اقتصادی بیشتری را نشان د؛ زیان گزارش شده ایران خودرو گویای بازتاب این شوک در احوالات صنعت خودرویی کشور می ­باشد. اثرات تحولات اقتصادی دوره جاری از زاویه ریسک­ های مختلف چون ریسک رابطه با هماتایان خارجی، نوسانات ارزی و متعاقبا افزایش هزینه مواد اولیه تولید و بهای تمام شده آن، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه­ های مالی شرکت قابل تأمل می ­باشد. از این رو زیان ناشی فعالیت شرکت در ۶ ماهه اول سال جاری را می ­توان در نوسانات اقتصاد کلان کشور جستجو کرد، نه در اقتصاد خرد شرکت ها.

همان طور که پیشتر بیان شد خروج آمریکا از معاهده برجام و آغاز تحریم­ های یک جانبه، خروج شرکت­ های خارجی فعال در بازار ایران را در پی داشت. قطع ارتباط پژو-سیتروئن با خودروسازی ایران، بیشترین ضربه را در مقایسه با سایر شرکت­ های خودروساز خارجی، به پیکره صنعت خودرو وارد کرد. این دو شرکت فرانسوی همان گونه که جزء اولین شرکت­ هایی بودند که پس از توافق هسته ­ای و برجام راهی ایران شدند و مذاکرات برای همکاری­ های جدید با ایران خودرو و سایپا را آغاز کردند در خروج از کشور پس از نقض برجام نیز پیشقدم بودند. با خروج پژو از ایران و قطع همکاری با ایران خودرو، شرکت ایران خودرو در اولین گام با مشکل تأمین قطعات اصلی مواجه شد، این مشکل همراه با نوسانات ارزی و مسئله تامین ارز، وضعیت تولید قطعات را وخیم ­تر نمود و چرخه تولید را با چالش جدی مواجه ساخت. همراه با مشکلات تأمین ارز و تامین قطعات اولیه جهت تولید، افزایش هزینه قطعات و مواد اولیه مشکل جدی ­تری بود که نتیجه آن بالا رفتن بهای تمام شده کالای تولیدی شد.

با بالا رفتن هزینه­ ها یکی از راه های پیش روی ایران خودرو برای جبران هزینه تامین مالی دریافت تسهیلات بود، اما در شرایط تورمی که همواره دولت برای کنترل نقدینگی جامعه سیاست سرکوب قیمت را در پیش گرفته است هزینه های مالی شرکت ایران خودرو نه تنها جبران نشدند بلکه افزایش ۲۸درصدی را طی دوره شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کردند. داد؛ زیان گزارش شده ایران خودرو گویای بازتاب این شوک در احوالات صنعت خودرویی کشور می ­باشد. اثرات تحولات اقتصادی دوره جاری از زاویه ریسک­ های مختلف چون ریسک رابطه با هماتایان خارجی، نوسانات ارزی و متعاقبا افزایش هزینه مواد اولیه تولید و بهای تمام شده آن، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه­ های مالی شرکت قابل تأمل می ­باشد. از این رو زیان ناشی فعالیت شرکت در ۶ ماهه اول سال جاری را می ­توان در نوسانات اقتصاد کلان کشور جستجو کرد، نه در اقتصاد خرد شرکت ها.

همان طور که پیشتر بیان شد خروج آمریکا از معاهده برجام و آغاز تحریم­ های یک جانبه، خروج شرکت­ های خارجی فعال در بازار ایران را در پی داشت. قطع ارتباط پژو-سیتروئن با خودروسازی ایران، بیشترین ضربه را در مقایسه با سایر شرکت­ های خودروساز خارجی، به پیکره صنعت خودرو وارد کرد. این دو شرکت فرانسوی همان گونه که جزء اولین شرکت­ هایی بودند که پس از توافق هسته ­ای و برجام راهی ایران شدند و مذاکرات برای همکاری­ های جدید با ایران خودرو و سایپا را آغاز کردند در خروج از کشور پس از نقض برجام نیز پیشقدم بودند. با خروج پژو از ایران و قطع همکاری با ایران خودرو، شرکت ایران خودرو در اولین گام با مشکل تأمین قطعات اصلی مواجه شد، این مشکل همراه با نوسانات ارزی و مسئله تامین ارز، وضعیت تولید قطعات را وخیم ­تر نمود و چرخه تولید را با چالش جدی مواجه ساخت. همراه با مشکلات تأمین ارز و تامین قطعات اولیه جهت تولید، افزایش هزینه قطعات و مواد اولیه مشکل جدی ­تری بود که نتیجه آن بالا رفتن بهای تمام شده کالای تولیدی شد.

با بالا رفتن هزینه­ ها یکی از راه های پیش روی ایران خودرو برای جبران هزینه تامین مالی دریافت تسهیلات بود، اما در شرایط تورمی که همواره دولت برای کنترل نقدینگی جامعه سیاست سرکوب قیمت را در پیش گرفته است هزینه های مالی شرکت ایران خودرو نه تنها جبران نشدند بلکه افزایش ۲۸درصدی را طی دوره شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کردند.