الفبا : توسعه در صنعت بیمه نیازمند سیاستگذاری در سطح کلان اقتصاد ایران است؛ این موضوع در بخشها و نهادهای سیاستگذار و اجرایی اقتصاد ایران سالهاست که جای خود را باز کرده است.

 

به گزارش الفبا، گفتگویی را با مجتبی لشکر بلوکی، مشاور وزیر اقتصاد و مدیر عامل شرکت مدیریت ثروت ستارگان می خوانید برای درک بهتر از روش ها و الگوهای فکری در خصوص توسعه صنعت بیمه و فراگیر شدن این صنعت در اقتصاد کشور گفتگویی با دکتر مجتبی لشکر بلوکی داشته ایم که می خوانید :

*در ابتدا نظرتان در خصوص اهمیت حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه را توضیح دهید و بگویید وضعیت این حوزه در صنعت جهانی بیمه و صنعت بیمه ایران چگونه است؟ در نگاه شما چشم انداز فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران تاکنون چگونه بوده و چه آینده ای در پیش رو دارد؟

بر اساس مطالعات انجام شده ما هشت پیشران (Driver) اصلی داریم که منجر به ایجاد روندهای کلیدی تغییر دهنده صنعت مالی به صورت عام و صنعت بیمه به صورت خاص می شود:
۱- اینترنت اشیاء و اشیای هوشمند
۲- کلان داده ها
۳- نسل Z
۴- گوشی‏ های هوشمند
۵- فناوریهای شناختی و هوش مصنوعی
۶- زنجیره بلوکی و قراردادهای هوشمند
۷- واقعیت تعمیم ­یافته
۸- نسل­ های جدید فناوری ­های ارتباطی
وقتی به این هشت پیشران نگاه می کنیم. متوجه می شویم که تمام این هشت پیشران یا فناوری اطلاعاتی و ارتباطی هستند یا متأثر از آن.

*چالشهای اساسی و کاربردی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران در چه بخش هایی است و چه باید کرد تا این مشکلات احتمالی رفع شود؟

جدا ماندن صنعت بیمه ایران از صنعت بیمه جهانی، نبودن شرکتهای بیمه خارجی در کشور و بدنه سنتی نیروی انسانی و مدیران سنتی از چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات در صنعت بیمه هستند. همه اینها باعث می شود که سرعت نفوذ فناوری اطلاعات به بیمه بسیار پایین باشد.

*با توجه به فعالیت جنابعالی در این حوزه، «مدل های کسب و کار مبتنی بر فناوری های بیمه» چه مفهومی دارد و وضعیت ما در این بخش چگونه است؟

بگذارید این سؤال شما را با یک مثال عملی پاسخ بدهم : برخی استارت­ آپ‏ های بیمه ای جدید این امکان را به کاربران می­ دهند تا بدون واسطه، برای هر نوع نیازی بیمه نام‏ه های مبتنی بر تقاضای کوتاه مدت داشته باشند.

بر خلاف بیمه ­نامه ‏های سنتی که همه چیز را یکجا پوشش می ­دادند، مشتریان از یک برنامه روی تلفن همراه خود استفاده می‏ کنند تا عکس بگیرند، فهرست‏ بندی کنند و اشیایی مانند لپتاپ، دوربین و دوچرخه را با ارزش بدانند.

بعد از آن کاربران می‏ توانند اموالشان را بیمه کنند ؛ برای مثال، دوچرخه آن ها در یک گردش آخر هفته در کوهستان بیمه می شود. Cuvva به رانندگان این امکان را می دهد تا حتی به صورت ساعتی بیمه خودرو تهیه کنند، به جای آنکه از بیمه ­های سنتی سالانه استفاده کنند که یک خودرو را برای اجاره دادن یا اجاره گرفتن امن­ تر و مقرون به صرفه تر میکند. کل فرآیند خرید بیمه نامه کمتر از یک دقیقه طول می­کشد.

فقط کافی است تا کاربران پلاک خودرو و مدت زمانی که میخواهند آن را بیمه کنند را وارد کنند و یک عکس از جلوی خودرو را بارگذاری کنند و سپس پرداخت را انجام دهند.

ورود فناوری اطلاعات باعث شده کل زنجیره ارزش ارائه خدمات بیمه ای از اراده به بیمه کردن تا مقایسه گزینه های بیمه تا اخذ بیمه و تا نظارت و خسارت همه در معرض تغییر بگیرند.

*نقش فناوری اطلاعات در مدیریت و کاهش هزینه های بیمه گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه را در چه مؤلفه هایی می دانید و برای بهبود وضعیت چه تدابیری را پیشنهاد می کنید؟

فناوری اطلاعات می تواند دست کم در چهار محور منجر به کاهش هزینه شود :
۱- استفاده از روشهایی برای کاهش میزان خسارت مانند انگیزش مشتریان به اتخاذ سبک زندگی سالم منجر به کاهش هزینه های درمانی
۲- افزایش دقت برآورد میزان خسارت
۳- کاهش هزینه نیروی انسانی به خاطر حذف عامل انسانی.
۴- حذف زیر ساختهای فیزیکی مانند شعب فیزیکی و …
این چهار محور به عنوان نمونه گفته شده و می تواند از طرق دیگر هم به کاهش هزینه صنعت بیمه شود.

*فناوری بیمه (InsurTech) در توسعه صنعت بیمه (هوش مصنوعی، تلماتیک، اینترنت اشیاء، …) چه آثار ملموسی در پی دارد و در این بخش اقدامات جهانی و داخلی را چگونه تحلیل می کنید؟

اصولاً یکی از جذابترین و مؤثرترین بخشهای فینتک (Fintech) بخش بیمه ای آن یعنی InsureTech است و ایده های خلاقانه زیادی در این زمینه مطرح شده و رو به رشد است ؛ به عنوان نمونه استارتاپ نئوس (Neos) یکی از اینشورتک هایی است که از اینترنت اشیاء استفاده می کند، اما نه در خودرو، در خانه ها. با نصب دستگاه این اینشورتک و اتصال آن به تلفن همراه هوشمند خود میتوانید کنترل خوبی روی خانه و ساختمان داشته باشید. با کمک نئوس میتوانید بیمه مناسب برای خانه یا ساختمان مورد نظر خود را تهیه کنید، همچنین نخستین کسی باشید که از آسیب های داخلی مانند آتش گرفتگی، آبگرفتگی، نشتی گاز و لوله های آب و فاضلاب و هرگونه خرابی دیگر مطلع شوید. نئوس بلافاصله پس از اینکه به ساختمان آسیبی وارد شد، به صورت خودکار بیمه را در جریان می گذارد و در نتیجه مشکلی برای دریافت خسارت نخواهید داشت.

*یکی از مهمترین بحث ها در حوزه فناوری اطلاعات کاربردی شدن این بخش در شرکت های فعال صنعت است. در این خصوص بسترهای مورد نیاز و چالش های ورود اینشورتک به شرکتهای بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانگونه که عرض کردم، بدنه سنتی نیروی انسانی و مدیران سنتی از چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات از چالشهای پیش روی اینشورتک در ایران است. یکی از بهترین کارها، لمس فناوری و نوآوری است. با روشهای مختلف مانند شرکت در نمایشگاه ها، سرمایه گذاری در استارت آپ های اینشورتکی، برگزاری رخدادهای نوآوری مرتبط با صنعت بیمه، فراخوان زدن برای شناسایی استارت آپ های بیمه ای.

*هر یک از مراحل زنجیره تولید و تأمین صنعت بیمه ارزش افزوده ای دارند که می تواند با ابزارهای مختلف ارتقا یابد. در این حوزه ارزش افزوده قابل تحقق توسط فناوری اطلاعات را در چه بخش هایی بیشتر می دانید و برای بالا بردن آن، چه راهکار و پیشنهادی دارید؟

فعلاً استارت آپ های فعلی، روی بخش فروش و بازاریابی متمرکز شده اند. برداشت من آن است که یکی از مهمترین محورهای نوآوری در صنعت بیمه، بهبود تجربه مشتری از زمان درخواست صدور بیمه نامه تا زمان دریافت خسارت باشد. این بخش از صنعت بیمه نیازمند بهبود جدی است و اینشورتک ها می توانند کمک جدید بکنند.

*وضعیت نظارت ها در صنعت بیمه از منظر شما چگونه است و آیا فکر می کنید فناوری اطلاعات در این بخش دستاوردی تازه می تواند داشته باشد؟

حتماً فناوری اطلاعات نقش مؤثری داشته است. یک مثال خوب در این زمینه می تواند سنهاب باشد که تجربه خوبی در زمینهٔ نظارت بر صنعت بیمه مبتنی بر داده های برخط و پردازش سریع است. حتماً این حوزه باید توسعه پیدا کند.

*فرصتها و چالش‎های به رهگیری از استارت ‎آپ های بیمه ای را تشریح فرموده و دیدگاهتان درباره تحول در بازاریابی بیمه ای را از این مسیر بگویید ؛ آیا در این مسیر توفیقاتی داشته ایم؟

در این مسیر توفیقاتی داشته ایم؛ اما واقعیت آن است که سرعت ما اصلاً مناسب نیست. شرکتهای بیمه ای جزو بزرگترین شرکتهای ایرانی اند، اما بسیار کند و سنتی عمل می کنند و نیازمند جهش در نوآوری هستند. بزرگترین فرصت وجود جوانان خوش ذوق، با انگیزه، با روحیه کار آفرینی در ایران است و مهمترین چالش پذیرش نوآوری یا قابلیت نوآوری باز (Open Innovation) در شرکتهای بیمه ای است ؛ بدین معنا که بتوانند که نوآوری های استارت آپی را به درون خود جذب کنند.

جهان در حال تغییر است، به ویژه در صنعت مالی. ده سال دیگر تعریف ما از بانک، بیمه، لیزینگ، صرافی، مدیریت دارایی، انتقال پول، دارایی مالی، خدمات مالی تغییر خواهد کرد. شاید ده سال دیگر هر کسی بیمه خودش، بانک خودش و سبد گردانی خودش را داشته باشد. برای این آینده باید بیشتر بدانیم. بیشتر آماده باشیم. روی خلق نوآوری یا پذیرش نوآوری سرمایه گذاری کنیم.