الفبا-حسین بردبار:بررسی ابعاد مختلف برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ می تواند زمینه مناسبی را برای اثربخشی بیشتر و تداوم این رویداد درآینده بازار مالی کشور و تعامل مناسب آن با صنعت بیمه فراهم آورد.از این رو در ادامه گزارش قبلی که به صورت میدانی از حال و هوا و فضای فاینکس ۲۰۱۹ تهیه شده بود، دراین گزارش تلاش کردیم تا با نظرخواهی از اهالی صنعت بیمه ، به بیان برخی از دغدغه ها درمورد این نمایشگاه بپردازیم.

باید نقاط قوت و ضعف نمایشگاه را شناخت

مهدی شمسایی ظفرقندی، دبیرکارگروه روابط عمومی سندیکای بیمه گران و مدیرروابط عمومی بیمه نوین، معتقد است برای برگزاری بهتر و تخصصی شدن این نمایشگاه صرفا برای صنعت بیمه باید ابتدا نقاط قوت و ضعف آن را شناخت و درگفت وگو با الفبا می افزاید:درحال حاضر زمینه های برگزاری یک نمایشگاه تخصصی و ویژه صنعت بیمه دارد فراهم می شود ولی باید برای تحقق آن باید نقاط ضعف را برطرف کنیم تا شاهد حضور همه جانبه و پربارتر شرکتهای بیمه باشیم.

وی دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را نسبت به سالهای گذشته پربارتر و پرتعدادتر می داند و می گوید:امسال استقبال خوبی از حضور یکپارچه شرکتهای بیمه در سالن نمایشگاه صورت گرفت و حضور برخی از مقامات و مسئولان اقتصادی کشور{مثل وزیر اقتصاد و رییس کل بیمه مرکزی} در غرفه شرکتها در نوع خودش بی نظیر بود.

وی اظهار امیدواری می کند که صنعت بیمه با ارایه یکسری طرح های بهتر، مزیت رقابتی داشته باشد و زمینه را برای برگزاری بهتر این نمایشگاه در سالهای آینده فراهم کند.

تبادل دانش بین سه بازارمالی

هرچند نقدهایی به چگونگی حضور صنعت بیمه در فاینکس ۲۰۱۹ مطرح بود که به برخی از آنها در گزارش قبلی اشاره کردیم اما دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصت خوبی برای تبادل دانش بین سه بازار اصلی مالی کشور فراهم کرد. این نکته ای است که فرید میرموسوی، مدیرروابط عمومی بیمه دی در گفت وگو با الفبا مطرح می کند و می افزاید:درمورد برگزاری این نمایشگاه دو دیدگاه وجود دارد، یک عده معتقدند که برگزاری آن موثر است و یک عده آن را موثر نمی دانند،عده ای که این فرصت را موثر نمی دانند شاید به خاطر انتظاراتی است که از برگزاری یک نمایشگاه برای فروش محصولات دارند اما عده ای که آن را موثر می دانند، این نمایشگاه را فرصتی برای ارایه آخرین دستاوردها به ذی نفعان و مردم و تعامل بیشتر با سایر بازارهای مالی می دانند.

به گفته وی این نمایشگاه فرصتی را برای تبادل دانش بین صنعت بیمه با سایر بازارهای مالی یعنی بانک و بورس فراهم می آورد که باید از آن به خوبی بهره گرفت.

فرصتی برای فرهنگسازی

کریم همتی ، مدیرروابط عمومی بیمه آرمان،اعتقاد دارد که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، فرصتی برای فرهنگسازی است و به الفبا می گوید: هر نمایشگاهی بویژه نمایشگاه تخصصی قطعا فرصت خوبی برای ارائه و معرفی کارکردها، دستاوردها، خدمات و محصولات یک مجموعه و در نهایت برای تبلیغات و فرهنگ سازی است و نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز از این امر قطعا مستثنی نیست و کاردهای خاص خودش را دارد و حداقل این سه حوزه می توانند با کارکرد ها و فعالیت های همدیگر آشنا بشوند و هم افزایی داشته باشند.

وی می افزاید:از طرف دیگر، این نمایشگاه فرصت خوبی برای مردم، نهادها و سازمان های اقتصادی نیز هست تا بتوانند در جریان کارکردها و فعالیت های بازارهای مالی قرار بگیرند و از چگونگی خدمات دهی آنها آگاه شوند.

به گفته وی البته زمان برگزاری نمایشگاه نیز مهم است و باید در زمانی برگزار شود که اولا برگزارکنندگان دغدغه و ترافیک کاری در حوزه متبوع خود نداشته باشند و با فراغ بال بیشتری در نمایشگاه حضور پیدا کنند و در ثانی برای  مردم و مسئولان نیز مشکلی به لحاظ بازدید از نمایشگاه نباشد و بیشتر بتوانند از این فرصت بهره ببرند.

وی می گوید:نمایشگاه امسال در مقایسه با سال های قبل از استقبال نسبتا خوبی برخوردار بوده و لازم است حتما برای کشاندن مردم به نمایشگاه و آشناسازی آنها با نقش، اهمیت و کاکردهای بازارهای مالی تبلیغات گسترده ای از پیش برنامه ریزی و صورت بگیرد.

چالش زمان برگزاری نمایشگاه با مساله سیل

البته مساله سیل در فصل بهار امسال و خسارات فراوانی که برجای گذاشت عرصه را بر برخی از شرکتهای بیمه تنگ کرد و نتوانستند در این نمایشگاه حضور یابند و برخی هم ترجیح دادند هزینه مشارکت در این نمایشگاه را به سیل زدگان اختصاص دهند. ازجمله به گفته همتی بیمه آرمان با توجه به شرایط سختی که برای تعدادی از استان ها در نتیجه سیل پیش آمد به لحاظ مشغله و گرفتاری کاری مثل بسیاری دیگر از شرکت های بیمه توفیق حضور در نمایشگاه را پیدا نکرد اما البته هزینه مشارکت در آن را به سیل زدگان خراسان اختصاص داد.

باید جذابیت بیشتری ایجاد شود

مسعود وحیدی، مسئول ارتباط با رسانه های روابط عمومی بیمه ایران نیز با بیان این که نمایشگاه بورس ،بانک وبیمه می تواند در فرهنگ سازی بیمه در کشور گام بزرگی بردارد ، به الفبا می گوید: هرچند استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت نمی گیرد ولی با جمع بندی تجربیات ،شرکت های بیمه می توانند جدابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان فراهم نمایند تا با استقبال مردم مواجه شوند .

وی با اشاره به این که این رویداد زمینه خوبی برای آشنایی با بازار بیمه را فراهم می کند؛ یادآوری می کند که برگزاری این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه لوازم آرایشی وبهداشتی سبب هدایت مردم به سوی این غرفه ها شده واز بازدید کنندگان غرافه های بیمه بکاهد .

لزوم اطلاع رسانی برای افزایش بازدیدکنندگان

افشین نوری،مدیرروابط عمومی بیمه پارسیان نیز درگفت وگو با الفبا تصریح می کند: امسال به لحاظ وسعت و تعداد شرکت کنندگان بازدید بیشتری نسبت به سال های پیش داشتیم , و به نظر می رسد با اطلاع رسانی وسیعتری که توسط برگزار کننده صورت گرفت استقبال بیشتری از نمایشگاه بعمل آمد.

به گفته وی معمولا هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباطات داخلی بین شرکت های بیمه ای و معرفی خدمات و محصولات شرکت های بیمه و اخیرا نیز حضور استارت آپ ها و ترغیب و تشویق شرکت های دانش بنیان به این عرصه است.

وی می افزاید:برگزاری این رویداد کمک می کند که اهالی صنعت و تولید، اهالی بازار پول و سرمایه، صاحبان علم و دانش و مدیران در کنار یکدیگر حضور یافته و این رویداد یک فضای تبادل برای آن ها باشد.انتظار می رود در سال های آتی به دلیل دانش های حاصله نسبت به سال های پیش رشد بیشتری در عرصه این صنعت شاهد باشیم.

استقبال از استارتاپها

مریم زمردیان، مدیرروابط عمومی بیمه سامان نیز با اشاره به این که غرفه این شرکت در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹) از همیشه متفاوت تر بود و همین تفاوت باعث استقبال کم نظیر مخاطبان شد؛ به الفبا می گوید: غرفه این شرکت در نمایشگاه امسال علاوه بر این که پاسخگوی نیازهای مخاطبان عام، مشتریان، کارگزاران و همه فعالان و علاقه مندان به صنعت بیمه بود، رویداد تازه ای را تجربه کرد که بسیار مورد توجه واقع شد.شرکت بیمه سامان در غرفه اش با رویکرد حمایت و استقبال از استارتاپ ها، در سومین روز نمایشگاه نشست صمیمانه ای با نمایندگان استارتاپ ها برگزار کرد.

به گفته وی این نشست که دست کم ۵۰ نفر از فعالان حوزه استارت آپ و فین تک در آن حضور داشتند، به محلی برای بحث و تبادل نظر درباره تجربیات صاحبان ایده و خلاقیت تبدیل شد.

وی می افزاید:فرهاد اسکندری مدیر بیمه های درمان شرکت بیمه سامان هم در یکی از کارگاه های آموزشی با عنوان «نقش بیمه های درمان در ارتقای سلامت جامعه» که در غرفه بیمه مرکزی برگزار شد، تازه ترین دستاوردهای این حوزه را برای علاقه مندان عرضه کرد.نمایندگان بیمه سامان هم با حضور در غرفه، تازه ترین خدمات بیمه ای شرکت به ویژه در حوزه بیمه های عمر و درمان را برای مراجعه کنندگان تشریح کردند.