الفبا: رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرفه‌نظر کنند.

الفبا: رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرفه‌نظر کنند.

به گزارش الفبا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفتگو با ایسنا گفت: وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفت کش های ایرانی بهانه جویی می کند. این موضوع بیمه که آمریکایی‌ها بر آن تاکید دارند، موضوع حقوقی نیست، بلکه بیشتر یک موضوع اقتصادی است. آمریکایی‌ها از طریق نفوذی که در جهان دارند و از طریق روابط اقتصادی خود و یا از طریق خدماتی که به شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند، مانند ایجاد زمینه برای فعالیت شرکت‌های بیمه در آمریکا نوعی فشار اقتصادی به این شرکت‌ها در این خصوص وارد می‌کنند که اگر نفکش‌های ایرانی را بیمه کنند قراردادهای اقتصادی خود را و یا خدماتی را که به این شرکت‌ها ارائه می‌دهند و دامنه فعالیت آن‌ها در آمریکا را محدود خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع یک کار غیرقانونی و غیرحقوقی است، ولی با توجه به روابط اقتصادی که آمریکایی‌ها دارند و سودی که شرکت‌های بیمه در قبال فعالیت‌هایی که در آمریکا انجام می‌دهند، می‌رساند از حربه خود در این خصوص استفاده می‌کنند و به آن‌ها فشار می‌آورند.

وی عنوان کرد: تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی گسترده نیستند که بخواهند از ایالت متحده حرف‌شنوی کنند. قدر مسلم این شرکت‌ها در مقابل بیمه هر نفتکش سود زیادی می‌برند. آن‌ها این فرصت را از دست نمی‌دهند که بخواهند صرف فشار آمریکا برای منافع آمریکایی‌ها از این سود خود صرفه‌نظر کنند.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی کشتی نفتکش با حجم بالایی از نفت که قیمت زیادی هم دارد بیمه نباشد نه خریدار و نه فروشنده ریسک انجام این خرید و فروش را نمی‌پذیرد. بهترین موضوع این است که نفتکش‌ها بیمه شوند. برهمین اساس شرکت‌های بیمه با توجه به سودی که می‌برند و ارتباط اقتصادی متقابلی که بین خریدار، فروشنده و خود ایجاد می‌کند از این موضوع صرفه‌نظر نمی‌کنند.

وی با اشاره به این گفته نماینده ویژه آمریکا درباره ایران که شرکت‌های بیمه داخلی ایران توان بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی را ندارند، نیز گفت: شرکت‌های بیمه داخلی شاید هنوز به توانمندی شرکت‌های بین‌المللی نرسیده باشند، ولی توان بیمه نفتکش‌ها را دارند. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که تمام شرکت‌های بیمه بین‌المللی هم زیر بار این موضوع نخواهند رفت که از سود بیمه خود صرفه نظر کنند.

شرکت‌های بیمه‌گذار نفتکش‌های ایرانی به خود تعهد دارند؛ نه به آمریکا

همچنین یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «عنوان حقوقی هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی تهدید است» گفت: این موضوع کاملا غیرقانونی است و شرکت‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارد.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه عموماً خصوصی هستند و در حیطه موسسات خصوصی فعالیت می‌کنند. آن‌ها دولتی نیستند و در واقع یک وزارتخانه دولتی آمریکا نیستند که بر اساس تصمیم دولت آمریکا اقدام کنند.

وی افزود: این بحثی که آمریکا مطرح کرده که شرکت‌های بیمه را با فرض بیمه کشتی‌های ایرانی مجازات و برای آن ها محدودیت‌هایی اعمال می‌کند، قطعاً قانونی نیست. البته ممکن است بخواهند با فشار و زور این کار را انجام دهند، اما در هر صورت این یک تهدید کاملاً غیرقانونی است. عنوان حقوقی این موضوع تهدید است و شرکت‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارند.

بهانه جویی آمریکا درباره بیمه نفت کش های ایرانی با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: بیمه نفتکش‌ها یک نوع خدمت‌رسانی است و خارج از حاکمیت حکومت‌ها است. این‌گونه قلدرمآبی ها با عرف بین‌المللی و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

وی افزود: آمریکا در تحریم‌های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال‌های بین‌المللی نیست. مطمئنا طبیعی است که کشتی‌های در آب‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و آزاد دچار خسارات احتمالی می‌شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌المللی هم اجازه نمی‌دهد آن‌ها بدون بیمه در آب‌ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به دنبال راهکاری حقوقی و بین‌المللی در این خصوص باشیم. باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده است. ما از کشتی‌هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند، استفاده می‌کردیم.

وی تاکید کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد؛ چرا که این موضوع موجب کندشدن و ایجاد مشکل برای نفتکش‌ها و کشتی‌های ما می‌شود. باید راهکاری در این خصوص ایجاد شود. شرکت های خصوصی باید ریسک پذیرتر باشند.

  • منبع خبر : ایسنا